Thursday 26 April 2012

Ayam Silkie @ sutera

Salam utk semua,

Kali ni aku mau crita skit pasal ayam silkie @ sutera batch kedua yg baru diperoleh. yg batch pertama sudah menjadi santapan anjing durjana... rasa mau langgar ja anjing tu tempoh hari sampai aku kena marah bini.. buli2 dorang gotong royong lahap ayam silkie yg baru dibeli... tinggal bulu sama sedikit serpihat kulit hitam ja yg aku jumpa... dua2 ekor pulak tu.. peh.. memang hampeh.. kompom sihat walafiat la anjing tu pasni..

Batch kedua ni aku tia mau bagi chan lagi sama itu anjing.. sangkar yang dibuat kompom tahan anjing.. :).. Alhamdulillah stakat ni masih bertahan ayam2 tu walaupun sudah diserang oleh anjing yg sama sebelum ni... cuma sangkar ada kemik2 la... mudahan2 ayam2 ni bertahan dan membesar dengan sihat.. dan yg paling mustahak... membiak dengan jayanya.. aminn.

Masa mula2 beli tu, tauke tu cakap ayam Taiwan... bila aku selidik.. rupanya ayam silkie.. tapi x tau la jenis apa.. sebab aku tangok kaki dia x lebat bulu pun.. atau belum tumbuh?.....  kat bwh ni gambar yg sempat aku shoot. balik kampung minggu ni aku nak buat reban untuk ayam ni plak.... baru berjinak2 dalam dunia penternakan kecil kecilan ni, rasa best plak... semangat pun meluak2. heheh....  walaumacam mana pun masih banyak yg perlu dipelajari.. harap otai2 penternak diluar sana sudi la kongsi2 ilmu dengan saya

Tak banyak lagi dapat info pasal ayam ni.. kalau dapat nti aku kongsi bersama... kalau ada sapa2 yg ada info pasal ayam ni boleh la kongsi dengan aku.. 


White Silkie baru. (2nd Batch)


(1st batch) Tinggal kenangan.. aku jumpa bulu dan serpihan kulit ja blakang rumah..

No comments:

Post a Comment